2012. január 14., szombat

Olvasónapló 16.

A címadó elbeszélés egészen borzongató, főleg Kósa közelmúltban látott Hószakadás című filmjével párhuzamba állítva. Kegyetlen, végzetszerű, öntörvényű, gyönyörű.

Magyar filmkurzus 74. Erdélyi: Előre! (2002)

Erdélyi sajnos nem döntötte el, hogy a gyermekek, vagy a felnőttek története érdekli-e jobban, így könnyednek induló, ám lassan elkomoruló filmje szerintem felemásra sikeredett. A korfestés, a díszletek és a jelmezek viszont kiválóak, a színészek többsége is jól játszik, talán a két kisfiú halványabb a profik mellett.

2012. január 8., vasárnap

Magyar filmkurzus 73. Kocsis: Pál Adrienn (2010)

Felemás érzésekkel néztem végig ezt a hosszúra nyúlt filmet. Mintha a posztmodern esztétika kötelező toposzait gyűjtötte volna össze illusztrálás céljából: a szubjektum hiányát, az emlékezet bizonytalanságát, töredezettségét, esetlegességét és relativitását, a függőségeket, a felnőni képtelenséget, a kommunikációs defektusokat, a letagadott halált, a magányt, a létezés kiüresedését mutatja be sokszor erős képekben, de kicsit tantétel szerűen. Ugyanakkor ismételten meg kellett élnem az érzelmi azonosulás lehetetlenségét, a rovargyűjteménynek tűnő szereplők viszolyogtató érdektelenségét, és helyenként az üresnek tűnő esztétizálás kínlódását, a modorosságot.