2009. március 6., péntek

Szemző - Hamvas A láthatatlan történet

Izgalmas film a már ismert zenékkel, majd egy elég lapos, csapongó beszélgetés.

2009. március 5., csütörtök

Akaratlanul

Filmként nehezen értékelhető svéd mozi. De igen hatásos szociálpszichológiai esetgyűjtemény a felelősségvállalásról önmagamért és másokért, a konformista megfelelésről, a szókimondásról, a sunnyogásról, a barátság határairól, a szolidaritásról, a kiközösítés finom mechanizmusairól.
No meg a jóléti társadalmak ijesztő ürességéről, unalmáról.
http://culture.hu/main.php?derID=1174&articleID=278774&ctag=articlelist&iid=1
http://filmkatalogus.hu/Akaratlanul--f24001

A mai Evangélium Mt 7,7-12

A hegyi beszédben Jézus így szólt tanítványaihoz: "Kérjetek, és adnak nektek; keressetek, és találtok; zörgessetek, és ajtót nyitnak nektek. Mert aki kér, az kap; aki keres, az talál; aki zörget, annak ajtót nyitnak. Kicsoda az közületek, aki fiának követ ad, amikor az kenyeret kér tőle? Vagy ha halat kér, ki ad kígyót neki? Ha tehát ti - bár rosszak vagytok - tudtok jót adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább jót ad a ti mennyei Atyátok azoknak, akik kérik őt. Amit tehát akartok, hogy veletek tegyenek az emberek, ti is tegyétek velük! Ez ugyanis a mózesi törvény és a próféták tanítása." Mt 7,7-12

2009. március 3., kedd

Hamvas 42. - Scientia Sacra

A megvilágosodás az emberi lény takaróinak tisztaságától függ: a kosának és a májának átlátszónak kell lennie. Ezért kell morálisan tisztán élni. Porphüriosz azt mondja: az istenek addig nem jelennek meg, amíg a lélek nem tiszta, vagyis amíg a démonokat az ember nem űzte el. A morális fogadalom, a tisztaság, a szüzesség, az aszkézis arra való, hogy az ember és az anyagi természet kapcsolatát meglazítsa és a természetfölötti tapasztalatra érzékennyé tegye. A cél: az érzékenység. Ezért mondja Pál apostol a Zsidókhoz írt levelében: a hit által elragadva. A hit szó mai alakjában alapvető félreértésre ad alkalmat, s ez századokig visszamenően az egész vallást fenekéig felkavarta. A hit nem intellektuális vagy érzelmi vagy bármilyen emberi szellemi vagy lelki tevékenység: hanem természetfölötti tapasztalat és emberfölötti érzékenység. „A hit nem áll szemben a tudással, szól Saint-Martin, a hit mágikus aktus, nem tudás.” A hit természetfölötti hangoltság és érzékenység és nyíltság és képesség arra, hogy az ember az anyagi természeten túl fekvő világokban tájékozódjék. S ezért a görög pisztiszt a hit szó nemhogy rosszul, de egyáltalában nem fejezi ki. Pál apostolnak tanítása a hitről, amely üdvözít, a természetfölötti hangoltságra vonatkozik, nem a vak elhivésre. A hit az a magasabb tapasztalat, amely az embert a metanoiára, a nagy megfordulásra, a metathesziszre, a nagy átlépésre alkalmassá teszi. Ezért mondja Saint-Martin a hitet mágiának. A hívőben rejtett, mély, de döntő eltolódás következik, mert „az embernek, aki útját Isten felé vette, a fizikai sejtekig menően tökéletesen meg kell változnia”.

2009. március 2., hétfő

Sérsekszőlős





























Véletlennapló 41.

Tegnap ebédnél Sérsekszőlősön szóba kerül, hogy két mosógép van a Hattyú utcai lakásban. Ma reggel mosás közben elromlik a mosógép. :-( Délelőtt megnézem Fabik Peti blogját, az első bejegyzésben mosógépről esik szó. :-)