2011. február 19., szombat

Caravaggio: Az irgalmasság hét cselekedete

Az adott témakörnek viszonylag kevesebb ábrázolása ismert az itáliai művészetből. Szokatlan motívumai, drámai fényhatásai s nem utolsósorban lenyűgöző méretei miatt egyaránt külön figyelmet érdemel ezek közül Caravaggio 1606-ban a nápolyi Pio Monte della Madonna di Misericordia számára készített alkotása, amely jól mutatja a barokk festészet egyik legnagyobb hatású úttörőjeként számon tartott művész jellegzetes stílusjegyeit. A nehezen áttekinthető, mozgalmas éjszakai jelenet szereplői első látásra nem könnyen azonosíthatók az irgalmasság egyes cselekedeteinek megszemélyesítőivel. Szembetűnő ugyanakkor, hogy az előtérben elhelyezkedő alakok feje fölött két, hatalmas szárnyakkal ábrázolt, egymásba kapaszkodó angyalfigura lebeg, akik mögül a gyermekét magához ölelő Mária tekint le a jelenet szereplőire. A témának az Irgalmas Szűz Mária alakjával való kiegészítése nyilván a megrendelők kívánságára történt, s adott esetben azzal magyarázható, hogy ő volt a névadó szentje az említett templomnak, ahová Caravaggio oltárképét szánták. Visszatérve a jelenet egyes szereplőire, megállapíthatjuk, hogy a festő szinte kivétel nélkül a szokványostól eltérő, ugyanakkor igen szellemes megoldást talált az irgalmasság különféle cselekedeteinek ábrázolására. A bal oldali csoport közepén felfedezhető, zarándoksapkát viselő alakban például az Emmausba tartó Krisztusra ismerhetünk, akinek éppen szállást kínál a vele szemben álló fogadós. A mezítelenek felruházását az ifjú lovag képében ábrázolt Szent Márton testesíti meg a képen, aki a legenda szerint kettévágta a köpenyét, hogy betakarhasson vele egy ruhátlan koldust. Ugyancsak egyedi módon ábrázolta Caravaggio a szomjazók megitatását, nevezetesen a bal oldali csoport hátterében feltűnő Sámson alakjában, aki – mint ahogy a Bírák könyve 15. részében olvasható –, miután egy szamár állkapcsával agyonvert vagy ezer filiszteust, majdnem szomjan halt a pusztaságban, az Úr azonban vizet fakasztott a közeli Lehi barlangjában, így a hős inni tudott, s visszanyerte életerejét. Caravaggio képének jobb oldalán egy épület sarka mögött tűnnek fel a halottakat eltemető, fáklyákkal világító figurák, figyelmünket azonban inkább az az előtérben álló nőalak vonja magára, aki riadt tekintettel néz körül, miközben egyik szabaddá tett keblét az ablakrácson kihajoló ősz, szakállas férfinek nyújtja. Ennek a szokatlan, s első látásra talán meglehetősen bizarr motívumnak a forrását nem a keresztény hagyományban, hanem az egyik ókori szerzőnél, egész pontosan Valerius Maximus Kr. e. 31-ben megjelent, Factorum et dictorum memorabilium című művében találjuk. Ebben a Tiberius császárnak ajánlott, s különféle tanulságos történeteket tartalmazó kötetben olvashatunk többek között Cimon és Pero esetéről, amely később Caritas Romana néven vált ismertté az európai kultúrtörténetben. Pero, a fiatal anya, aki saját tejével táplálta börtönben sínylődő, s éhhalálra ítélt idős apját, Cimont. A témának már az ókorból is ismertek ábrázolásai, Cimon és Pero története azonban mint az önfeláldozó gyermeki szeretet emlékezetes megnyilvánulása a manierizmus és a barokk idején vált igazán népszerűvé az európai képzőművészetben. Caravaggio talán egyes XVI. századi metszetekről vehette az ötletet, a Caritas Romana-motívum összekapcsolása az irgalmasság cselekedeteivel mindenesetre már csak azért is szerencsés megoldásnak bizonyult, mert Cimon és Pero története egyszerre két jó cselekedetet is magában foglal, nevezetesen az éhezők táplálását, illetve a foglyok meglátogatását.

Németh István: Az irgalmasság cselekedetei LAM 2006;16(8-9):788-91.

Két Hamvas bekezdés

Miért van itt közöny? Miért nincs közösség? Miért nem él az én Te-m? Miért él itt mindenki hazugságban, aki szerelmet vagy barátságot kíván? Miért van félhomály és szélcsend? Miért? Ennek a földnek nincsenek istenei. Ezért nincsenek istenei a népnek, ezért hazátlan, közösségtelen, ezért nem fénylik itt az istenek napja, nem jár a levegő, nincs hős, nincs sors, él, egyedül, külön, halott a nyelve, önmagában szétszakadt - ezért a Hadész előcsarnoka ez, a felbontott kapcsolatok helye, a világból kiesett hely: az istentelen föld. (...) E szélcsendes félhomályban alvó földön istentelen nép lakik, a világ hatalmaitól megszenteletlen, ezért él itt mindenki külön és egyedül, és a másikat nem érti, ezért nyelve tompa, és ezért tépik szép szomszédai és a kalandor hódítók bárhonnan jöjjenek."
(A Magyar Hüperion)

Egy Erich Fromm gondolat

"Az embereket az a kérdés foglalkoztatja, hogy vajon elég "vonzóak"-e, és elfelejtik, hogy vonzerejük saját szeretetre való képességük függvénye."
(Az önmagáért való ember)

2011. február 17., csütörtök

Külföldi filmkurzus 3. Polanski: A zongorista (2002)

Látványos, igényes, szuggesztív, humánus.

Külföldi filmkurzus 2. Wajda: Katyn (2008)

Nagyon szívbemarkoló, kegyetlen és nyomasztó film. Kulcsmondata: "Az embernek egy önéletrajza van".

2011. február 15., kedd

Valentin nap

A szerelmespárok ál-ünnepén megleptem magam Lars von Trier Antikrisztus c. dolgozatával. Kemény, olykor szinte a nézhetetlenségig fájdalmas film ez, egy döbbenetesen tehetséges, és keserű ember sötét önvallomása szenvedésről, kiúttalanságról, kudarcról, csődről. Csak stabil belső békével rendelkezőknek ajánlott.

2011. február 14., hétfő

Babits: Ősz és tavasz között

Elzengett az őszi boros ének.
Megfülledt már hüse a pincének.
Szél s viz csap a csupasz szőllőtőre.
Ludbőrzik az agyagos domb bőre,
elomlik és puha sárrá rothad,
mint mezitlen teste egy halottnak.

Este van már, sietnek az esték
álnokul mint a tolvaj öregség
mely lábhegyen közeledik, halkan,
míg egyszercsak ugrik egyet, s itt van!
Nem tudjuk már magunkat megcsalni:
óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!

Leesett a hó a silány földre,
talán csak hogy csúfságát befödje.
Most oly fehér mint szobánkban este
fekhelyünk, ha készen vár megvetve,
puha dunnánk, makulátlan párnánk:
s mintha a saját ágyunkon járnánk,

mint a pajkos gyerekek, ha még nem
akaródzik lefeküdni szépen,
sétálnak az ágy tetején, ringva,
mig jó anyjuk egyszer meg nem unja
s rájuk nem zeng: »Paplan alá! Hajjcsi!«
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!

Már az év, mint homokóra, fordul:
elfogy az ó, most kezd fogyni az új,
s mint unt homokját a homokóra,
hagyja gondját az ó év az ujra.
Mennyi munka maradt végezetlen!
S a gyönyörök fája megszedetlen...

Türelmetlen ver a szivünk strázsát,
mint az őr ha tudja már váltását.
Idegesen nyitunk száz fiókot.
Bucsuizzel izgatnak a csókok.
Öreg öröm, nem tud vigasztalni:
óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!

Olvad a hó, tavasz akar lenni.
Mit tudom én, mi szeretnék lenni!
Pehely vagyok, olvadok a hóval,
mely elfoly mint könny, elszáll mint sóhaj.
Mire a madarak visszatérnek,
szikkad a föld, hire sincs a télnek...

Csak az én telem nem ily mulandó.
Csak az én halálom nem halandó.
Akit egyszer én eleresztettem,
az a madár vissza sohse reppen.
Lombom, ami lehullt, sohse hajt ki...
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!

Barátaim egyenkint elhagytak,
akikkel jót tettem, megtagadtak;
akiket szerettem, nem szeretnek,
akikért ragyogtam, eltemetnek.
Ami betüt ágam irt a porba,
a tavasz sárvize elsodorja.

Száradt tőke, unt tavalyi vendég:
nekem már a tavasz is ellenség!
Csak te borulsz rám, asszonyi jóság,
mint a letört karóra a rózsák,
rémült szemem csókkal eltakarni...
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni!